2x2 Kubus

Om de 2x2 kubus op te lossen is het eerst handig om te weten hoe de puzzel in elkaar zit. De puzzel bestaat uit 8 hoekstenen die elk 3 stickers hebben. De kleuren bestaan uit rood, blauw, geel, groen, oranje en wit. Op de officiële kubus (en bijna alle anderen) ligt wit tegenover geel, blauw ligt tegenover groen en rood tegenover oranje. Als wit bovenop ligt, ligt rood links en blauw rechts (als de kubus opgelost is). Maar daar zal je niks mee te maken gaan krijgen totdat je de 4x4 gaat oplossen later.

Voor het oplossen moet je de Rubik's kubus notatie kunnen lezen. We gaan letters gebruiken voor ieder vlak: F voor de voorkant waar je altijd tegenaan kijkt (front), U voor de bovenkant (up), R voor de rechterkant (right), L voor de linkerkant (left), B voor de achterkant (back) en D voor de onderkant (down). Die letters komen voor in algoritmes. Als er in een algoritme de letter F staat, draai je de voorkant 90 graden met de klok mee. Als er een F staat met een apostrof (F') draai je de voorkant 90 graden tegen de klok in. Hetzelfde geldt voor alle vlakken. Als je de achterkant of de onderkant moet draaien, doe je het net alsof je er tegenaan kijkt. Mocht je een letter met een 2 erachter zien, draai je het vlak 180 graden dus maakt het niet uit welke kant je het op draait. 

Dus hier een voorbeeld van een algoritme: U R' F2. Draai het vlak bovenop 90 graden met de klok mee, draai het rechtervlak 90 graden tegen de klok in en draai de voorkant 180 graden.



Stap 1


Om te beginnen kies je een kleur uit om mee te beginnen (meestal wit of geel) bijvoorbeeld wit. Probeer om 3 witte hoekstenen aan elkaar te leggen zodat de randjes ook kloppen. Je hoeft je geen zorgen te maken om alle andere stenen


Voorbeeld van een foute rand

Voorbeeld van een goede rand

Stap 2

Nu wil je de vierde witte hoeksteen erbij krijgen. Dat doe je door een kort algoritme die zo simpel is dat je die niet hoeft te onthouden

Bij deze situatie: R' D' R

En bij deze situatie: F D F'

Stap 3

Nu je het witte vlak met bijbehorende zijden correct hebt kun je het naar beneden doen want die hebben we niet meer nodig. Nu gaan we letten op de gele stickers, er zijn 7 permutaties die je kunt krijgen of je kan heel veel geluk hebben dat alle gele stickers naar boven wijzen. Kijk welke permutatie je hebt en houd de kubus in de goede richting, let ook goed op de randjes en bijbehorende algoritmes.

Het kan best moeilijk zijn om alle algoritmes uit je hoofd te leren, dus heb ik goed nieuws voor je! Je kan deze stap voltooien door maar één algoritme te gebruiken: het eerste algoritme. wat wel nodig is is om de kubus in de goede richting te houden. Hierbij het volgende plaatje.

Dus houd je kubus in één van deze permutaties en doe R U R' U R U2 R'. Herhaal dit totdat je alle gele stickers bovenop hebt.

                                                         Als het goed is heb je nu iets wat hierop lijkt

Stap 4

Nu je alle hoekstenen in de goede richting hebt, gaan we ze in de goede positie zetten. Je hebt hiervoor één algoritme nodig: R' F R' B2 R F' R' B2 R2. Er is nu één ding waar je op moet letten: of je twee aangrenzende kleuren hebt of niet (op de laag met de gele stickers)

     Ja, twee blauwe stickers                                                                                      Nee, geen aangrenzende stickers

Als je twee aangrenzende kleuren hebt, houd je je kubus met de twee aangrenzende kleuren naar achteren en doe je het algoritme. Als je geen aangrenzende kleuren hebt doe je simpelweg het algoritme en heb je er wel twee.

                                 De twee blauwe stickers zitten aan de achterkant dus ik houd mijn kubus zo.

Draai vervolgens de bovenste laag goed en voila! Je hebt de 2x2 Rubik's kubus opgelost! Nu even die 8 (of 2) algoritmes leren en je kunt het uit jezelf! 

© 2018 Rubik's kubus oplossen. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin